Opettajillekin tulospalkkaa?

Palkka on tärkeä asia. Luulen, että kaikki jakavat käsityksen siitä, että työstä saadun palkan tulisi olla oikeudenmukainen. Että vaikeasta työstä saa enemmän kuin helposta. Ja että omaan palkkaan vaikuttaa se, kuinka hyvin työnsä tekee. Työmarkkinakieleen onkin ilmestynyt kaksi uutta sanaa: työn vaativuus ja tulospalkka.

Tämän kevään aikana neuvotellaan vimmastusti, mitkä opettajaryhmät tekevät vaativampaa työtä kuin toiset. Luvassa on aluksi pienehkö vaativuuslisä. Itse olen pienissä piireissä ehdottanut, että oikeudenmukainen tapa arvioida työn vaativuutta ei niinkään perustu virkatyyppiin vaan siihen, kuinka vaikeasti opetettavia oppilaita koulussa on. Vaikeusaste on varsin luotettavasti arvioitaessa oppilaaksiottamisalueen väestörakenteellisista piirteistä.

TULOSPALKKA onkin mutkikkaampi juttu. "Oikeissa töissä" joka toinen on jo tulospalkkauksen piirissä. Sivistyspuolella lisäpalkkaa tuloksista vierastetaan. Pitkälle koulutetut kun tietävät, kuinka vaikeaa on mitata uskottavasti esim. lasten oppimista ja kasvua ja erityisesti koulun tai yksittäisen opettajan osuutta siihen. Jos oikein muistan, OAJ:n puheenjohtaja on kiistänyt, että opettajat saisivat tulevaisuudessa palkanlisää yo-tulosten mukaan, mutta kuinkahan on. Järjestöllä on kovat paineet osoittaa, että se nostaa opettajien yhteistä palkkapottia, ja jossain vaiheessa työnantajan kiusaukset ylimääräistä prosenteista tulosten perusteella voivat osoittautua lihalle ylivoimaisiksi.

PITÄISIKÖ tulospalkan suhteen hieman yksinkertaistaa aivojaan? Entätä jos sitä rupeaisi ajattelemaan, että työnantajalla on aina ja kaikilla aloilla oikeus maksaa ylimääräistä palkkaa, ja että eikö sillä, joka ylimääräistä maksaa, ole oikeus määrittää, mistä palkkio tulee. Reilua on , että periaatteet kerrotaan. Järkevää on, että perusteet sovitaan sellaisiksi, että jokainen voi päätellä niistä, kannattaako nähdä lisäpalkkioon vaadittu vaiva. Moraalista on, että lisäpalkan saamiseksi ei sallita epäeettisia keinoja, joilla esim. valikoidaan jollekin opettajalle priimaa ja toiselle sekundaa, jos näin rumasti saa oppilaista puhua.

EIKÖ meissä kuitenkin ole miestä myöntämään, että opettajankin työtä voi tehdä niin kovin erilailla vaivaa nähden. Ja tehdään. Ja eikö niitä, jotka panostavat paljon työhönsä, oppilaiden kasvun ja oppimisen tukemiseen opetussuunnitelmassa vaaditulla tavalla, tulisi tähän myös palkkauksella kannustaa.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s