Ilmainen perusopetus?

EILEN kokoontui lähes sata espoolaisrexia Rehtori-infoon. Aikaisemmin infoa kutsuttiin kokoukseksi, mutta infotilaisuus kuvaa tilaisuutta paremmin. Ohjelmassa oli paljon tärkeitä ja iloisiakin asioita. Espoon tuntikehyskaava pidetään entisellä tasolla. Espoolaisesikouluissa kokeillaan uutta ryhmämuotoista tehtäväpakettia, jolla voitaisiin kartoittaa lasten koulukypsyys kevyemmin kuin nykyisellä psykologien tekemällä testauksella. Näin psykologeilta jäisi enemmän aikaa tukea oppilaita. Uusia kouluja otetaan mukaan oppilaiden poissaolojen seurantakokeiluun Wilmassa jne.

VARSIN PITKÄÄN pohdittiin yhdessä kysymystä, mitä ilmainen perusopetus tarkoittaa, ja kuinka kouluissa voitaisiin käytännössä toimia nykyrahatilanteessa niin, että retkiä voitaisiin edelleen tehdä. Keskustelussa oli kolme tasoa. Ensimmäinen oli käytännöllinen: siinä etsittiin vaihtoehtoisia tapoja koota varoja koululle, kun koulu ja opettajat eivät niitä saa suoraan kerätä. Toinen taso oli laillisd-taloudellinen: siinä vaadittiin kuntaa lisäämään koulujen määrärahoja tai vaihtoehtosesti retkitoimintaa on selkeästi supistettava tasolle, johon kunnan rahat riittävät. Kolmas taso oli moraalis-eettinen. Koskeeko perustuslaki myös Espoota? Muuttuuko yksittäisen perheen näkökulmasta tilanne lainmukaisemmaksi, jos rahankerjäyskirjeen allekirjoittaa opettajan sijasta luokkatoimikunnan puheenjohtaja? Onko itse asiassa rahankeruun siirtäminen huoltajille varattomien perheiden näkökulmasta vielä nöyryttävämpää?

EN USKO, että nyt käynnissä oleva keskustelu muuttaa perustuslakia, joka takaa kaikille maksuttoman perusopetuksen. Koulu on julkinen organisaatio, ja kyllä siellä tulisi lakia mielestäni aina noudattaa. Ehkä ratkaisua ongelmaan kannattaisi etsiä siitä, että erotetaan käsitteellisesti perusopetus (= oppitunnit ja oppilaasohjaus), koulun muu toiminta (esim. kerhot, joissa säädösten eivät nykyäänkään kiellä keräämästä rahaa) ja koulussa tapahtuva muu toiminta ( jossa vastuukin on muilla toimijoilla esim. luokkatoimikunnalla) toisistaan ja selkeytetään pelisäännöt kunkin toimintalajin osalta. Uustulkinnalla turvattaisiin kaikissa kouluissa perusopetuksen maksuttomuus , selkiytettäisiin eri toimijoiden vastuita ja osoitettaisiin lain kunniotusta. Uustulkintaan tarvitaan ehdottomasti kansanedustajia.

Mainokset

3 kommenttia

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s