Lasten pedagoginen ajattelu

JO EDESMENNYT apulaisprofessori Paul Hellgren oli kiinnostunut lasten pedagogisesta ajattelusta. Hänestä opetus oli keskeisesti keskinäistoimintaa, johon liittyi me-intentio. Ts. se, että sekä opettajalla että oppilailla on sama pyrkimys: oppilaiden oppiminen. Hellgrenin elämäntyö keskeytyi liian aikaisin, ja teema kaipaa tutkimista.

ASIA TULI MIELEEN, kun luin oppilaille tehdyn kyselyn tuloksia. Oppilaskysely on tarkoitus tehdä kaikissa espoolaiskouluissa, me taisimme nyt olla 17.koulu. Kysely toteutettiin netissä viikoilla 9-10, ja
vastaajina oli kaikkiaan 186 3.-6.luokkalaista. Asteikolla 1-5 keskiarvo oli 4,2. Tyytyväisyys vaihteli välillä 3,5 ja 4,7. Lasten kysymysten keskiarvo oli siis korkeampi kuin huoltajien.

KORKEIMMAT KESKIARVOT saatiin osioihin: Ei kiusaamisen kohteena (4,7), Turvallisuuden tunne (4,7),
Koulussa on kavereita (4,6), Ketään ei tarvitse pelätä (4,6), Koulussa voi olla oma itsensä (4,5), Oppilas on saanut tietoa siitä, kuinka parantaa koulusuorituksia (4,5), Tunne joukkoon kuulumisesta ja viihtyy (4,5),
Ei pilkanteon tai huutelun kohteena (4,4) ja oppilaalla on onnistumisen kokemuksia (4,4).

ALHAISIMMAT (MUTTA PÄÄOSIN HYVIN KORKEAT) KESKIARVOT saatiin osioihin: Opiskelutehtävien kiinnostavuus ( 3,5), Opiskeluryhmän rauhallisuus ja työn sujuminen ( 3,8), Lukujärjestys (3,9) Oppilaat tietävät, mitä saa tehdä ja mitä ei (3,9 ), Kotitehtävien määrän kohtuullisuus (4,0), Ruokailun järjestäminen (4,0) Oppilaiden keskinäinen yhteistyö ja auttaminen ( 4,0), Opettajien neuvottelu oppilaiden kanssa (4,0)
Järkevät järjestyssäännöt, joita noudatetaan ( 4,0) ja Opettajien johdonmukainen toiminta ( 4,0) .

MITEN TULOKSIA VOISI TULKITA? Olemmeko onnistuneet parhaiten ilmapiirin luomisessa, jossa lapsilla on kavereita, jossa ei kiusata eikä tarvitse pelätä? Jossa lapsilla on hyvä olla omana itsenään? Näyttää siltä, että lapset viihtyvät Auroran koulussa. Tulos olisi mainio, sillä oppilaiden viihtymättömyys on suomalaiskoulujen suuri kehittämishaaste. Tulkintaa vahvistavat lasten avoimet vastaukset. " Koulussamme on mukava ilmapiiri, ja tosi harvoin näkee yksinäisiä lapsia." Erään oppilaan mielestä tässä koulussa on tosi hyvää" kaverit, kaverit, kaverit,kaverit, kaverit, kaverit ja salaatti kastike."

JOS USKALTAA OLLA KRIITTINEN, huomaa kuitenkin, että lasten sitoutuminen opiskelutyöhön ei ole yhtä korkeaa. Tehtävät eivät kiinnosta. Läksyjä on lapsista liikaa. Luokissa on levotonta. Avoimissa vastauksissa näkyy jotain samaa. Oppilaat toivovat muutoksia:" Vähemmän tunteja ja enemmän musiikkia" " Enemmän kymmenen aamuja", "Vähemmän läksyjä", "Pitkät päivät". Vastauksissa toivotaan vähemmän eräiden lukuaineiden tunteja. "Mä haluisin kokisautomaatit meijän koululle. Sitte ois hyvä jos kaikki opet jotka huutaa ni erotettais. Ja opettajien pitäs kuunnella lasten selitykset esim. jos ne on ollut ulkopakolla sisällä ja sitten niitten pitäs uskoo ne selitykset. Ja useemmin jotain juhlapäivii jolloin voi tuada karkkia kouluun. Ja läksyä PALJON vähemmän." Ihan kaikilla oppilaistamme ei ole hyvä suhde opettajiin.

TOKI LAPSET ESITTÄVÄT TÄRKEITÄ ASIOITA KEHITETTÄVIKSI. Jumppasali saisi olla isompi. Seinille toivottiin tapetteja ja eräisiin luokkiin uusia pulpetteja. Luokan lattia on tahmea. Melua saisi vähentää. Luokat ovat aamuisin liian kylmiä. Uusia välineitä toivotaan kiipeilytelineestä kaksoispedaaliin. Lapsilla tuntuu olevan nälkä aikaisemmin kuin kaikki ovat meillä ehtineet syödä. Varsinkin kuudesluokkalaisia tuntuu jäytävän ulkopakko ja , että heidän liikkuma-aluettaan koulussa on rajoitettu. Joidenkin mielestä "opettajien pitää syödä samaa ruokaa kuin oppilaitten" . Bändivuoroja, taito- ja taideaineiden tunteja, nuoria opettajia ja jälkiruokaa halutaan lisää." Ehkä vessat koska olisi kivaa käydä vähän paremmissa vessoissa.Niissä ei ole kovin mukava käydä koska siellä haisee, koska jotkut pissii reunan yli eikä korjaa jälkiään. joskus jotkut ei vedä vessoja kun he ovat käyneet kakalla. Ja ne on aika vanhoja ikävä käydä."Piha on tylsä. Eräät oppilaat toivovat opettajilta lisää kannustusta ja moittivat, että joku oppilas on pakotettu edustamaan koulua urheilukisoissa. Tunnilla pitäisi saada jutella"

PÄÄOSIN OPPILAAT NÄYTTÄVÄT pitävän koulustamme sellaisena kuin se on. "En osaa sanoa mitään huonoa tästä koulusta !!!!" Kiitosta saavat mm. siesta, ilmapiiri, opettajat, rehtori, henkilökunta, kaverit, "bänditoiminto", ruoka, tietokoneluokka, musaluokka, näytelmät, tapahtumat, valinnaiskurssit , pajapäivät, yhteiset retket, possuvahtina ja käytäväpäivystäjänä oleminen. " Kaikki! Koulussa on kaikki kivaa ja se on lähes Paras paikka mitä elämässsäni on."

LASTEN KOULUA KOSKEVASSA AJATTELUSSA koulun päätehtävä oppimisen edistäminen ei ole kovin hallitsevassa asemassa. Ehkä lapset ovat sellaisia.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s