Opettajille tulospalkkaa osa II

RAKAS PÄIVÄKIRJA. Tänään on oikea aika palata 20.2. aloittamaani tulospalkkakysymyksen pohdintaan. Pikkaisen kireällä aikataululla rehtoreilla on tilaisuus esittää 1-2 opettajalle henkilökohtaista palkanlisää, joka parhaimmassa tapauksessa on ihan tuntuva ( 3-8 %, ja sitä voi esittää esim. koko vuodelle). Esitykset on tehtävä tänään. Lisän esittämisen perusteluna ovat henkilökohtaiset työtulokset. OPETTAJAT vierastavat asiaa. Moni opettaja sanoo, ettei halua tällaista lisää- vaikka palkka on pieni. Yhtäältä opettajat tietävät, kuinka vaikeaa on mitata uskottavasti esim. lasten oppimista ja kasvua ja erityisesti koulun tai yksittäisen opettajan osuutta siihen. Toisaalta opettajat pelkäävät palkkioiden murentavan työnteossa niin tärkeän yhteisöllisyyden. JOHTAJANA kuitenkin käytän mahdollisuutta esittää edes muutamaa opettajaamme palkittavaksi hyvistä työtuloksista. Omassa ajattelussani opettajan työllä on kolmenlaisia tuloksia. 1. Hänen omat työsuorituksensa (esim. vastuualueiden hoito, aktiivinen toiminta kehittämishankkeissa, hallinnollisten paperiasioiden hoitaminen ajallaan, luokkatilan ja välineiden hoito, opettajan työhön kuuluvien tehtävien hoitaminen huolellisesti ja ajallaan, ammatillisuus vaikeissa vuorovaikutustilanteissa, opetustapahtumien rakentaminen monipuolisiksi ja oman luokkatilan luominen viihtyisäksi oppimisympäristöksi). 2. Hänen keskeisimmän pedagogisen työnsä tulokset: omien oppilaittensa sitouttaminen koulutyöhön ja opiskeluun.(Kyse on motivoinnista, ohjauksesta, kannustuksesta, jossa onnistuminen heijastuu parhaimmillaan myös muiden opettajien tunneille). 3. Hänen työnsä välilliset tulokset  nbäkyvät oppilastöiden ja oppilaiden suoritusten kautta (esim. kuvataidetyöt, tulokset erilaisissa testeissä, oppilaiden esitykset ja koko luokan kaunis käyttäytyminen). KÄYTÄNNÖSSÄ näiden työn tulosten mittaaminen on haastavaa, ja vasta hyvin pitkäaikaisen harjoittelun kautta voidaan päästä siedettävän oikeudenmukaiselle tasolle. Siksi on aihetta vaihdella kriteerejä, ja aloittaa helpoimmista aluksi.
Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s