PISA-ihme vaarassa rapautua?

SUOMALAISEN KOULUN OPPIMISTULOKSIA ihmetellään kaikkialla. Keskeinen, hienoja PISA-tuloksia selvittävä tekijä on suomalainen opettaja. Suomalainen opettajankoulutus- erityisesti luokanopettajan koulutus- poikkeaa edukseen muista. Lisäksi suomalaisen opettajuuden ihme on ollut ammatin aivan poikkeuksellinen suosio. Siksi Hesarin tämän aamun uutinen on äärimmäisen huolestuttava. OPETTAJAKSI PYRKIVIEN MÄÄRÄ laskussa- jo useana vuonna peräkkäin. Lehden mukaan "Opettajan ammatti on menettämässä houkuttelevuuttaan, mikäli katsotaan koulutukseen pyrkivien määriä. Muutamassa vuodessa luokanopettajankoulutukseen hakeneitten määrä on pudonnut yli tuhannella.Eniten hakijoita oli lukuvuonna 2002–2003, lähes 5 500. Tänä keväänä hakijamäärä laski 4 264:ään. Edellisvuodesta laskua oli yli 400." MITÄ ON TAPAHTUNUT ? Koulupuhe on muutamassa vuodessa muuttunut täysin. Vaikka Suomi on rikaampi kuin koskaan, kouluverkkoja punotaan ja toimivia kouluja lakkautetaan. Luokkakokoja kasvatetaan. Erityistä tukea tarvitsevia vaativia oppilaita integroidaan monessa kunnassa surutta yleisopetukseen. Sijaisopettajille ei makseta kesältä palkkaa. Opettajankoulutuksesta riisutaan mahdollisuuksia sivistää itseään taito- ja taideaineilla. KOULU ON UPEA TYÖPAIKKA, ja opettajuus on komea, moraalinen uravalinta. Suomalaisen yhteiskunnan pitäisi ottaa äärimmäisen vakavasti nämä opettajan ammatin vetovoiman hiipumista kuvaavat indikaattorit. Kansakuntana toivomme on koulutuksessa- vain koulutuksessa.
Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s