Opetus- pedagogista dramaturgiaa?

" Hän oli maailman ainoa kädetön kuvanveistäjä. Hän piti talttaa hampaissaan ja vaimo löi häntä puunuijalla päähän." Tuntematon

Yllä on ABSURDI AFORISMI. Mikä siinä naurattaa, sitä jota naurattaa (esim. minua)? Kaikki haluavat olla taiteilijoita, on sille olemassa edellytyksiä tai ei? Vai tuoko aforismi mieleen sen, kuinka mahdoton mikä tahansa idea on, kun sitä yritetään väkisin soveltaa oman pätevyysalueensa ulkopuolelle?

Elämme TALOUDELLISEN KIELEN ja ajattelun ylivallan aikaa. Yritämme ymmärtää asioita niillä käsitteillä. Talouden käsitteillä on relevanssia, kun kyse on taloudesta. Kiiruhdan korostamaan, että talous on tärkeää. Opetuksen ilmiötä on mielestäni mielekästä jäsentää talouden kielellä, jos ymmärretään jäsennys vertauskuvalliseksi. Yritykseksi katsoa tuttua, erilaista ilmiötä kauempaa. Ei silloin, kun kuvitellaan, että kaikki on samanlaista. Opetus ei ole samanlaista kuin tavaran tai palvelun tuotanto maksavalle asiakkaalle.

OPETUS on opetusta. Jos sille pitää etsiä lähi-ilmiö, opetus on taidetta, ja opettaja taiteilija jopa enemmän kuin tieteilijä. Ja kun kirjoitan näin, en yritä ylevöittää opettajan työtä. Taiteelle on ominaista pyrkimys ainutkertaiseen. Tieteellä yleiseen. Opettaja rakentaa ainutkertaista käyttäen hyödyksi sitä, mitä hän yleisestä tietää.

Eri taiteenlajeista koen opettamisen muistuttavan eniten DRAMATURGIAA. Dramaturgiahan tarkoittaa tapaa kertoa asia, tapaa rakentaa tarina, se on tekstin tajuamista toimintana, jossa katsojalle jätetään oivallus. Dramaturgia on oppia muodosta, rakenteesta. Enkä nyt tarkoita pelkkää alkua, keskiosaa ja loppua. Opettajan tehtävä on toteuttaa opetussuunnitelmaa. Mutta opetussuunnitelmaa ei voi sellaisenaan toteuttaa. Opetussuunnitelma on verbaalisti ilmaistuja kuvauksia tavoitteista, sisällöistä, menetelmistä jne. Se ei sisällä valmiita tunteja. Se ei sisällä vuorosanoja. Ei edes paranteeseja eikä henkilöitä. Opetussuunnitelma on kuin nippu käsikirjoitusideoita, joista pitäisi saada kasaan elävä, juuri näitä oppilaita koskettava näytelmä, tapahtuma, oppitunti, jossa kasvattavat elementit ovat oikeissa kohdissa. Mitä noviisimpi opettaja on sitä paperinmakuisemmaksi oppitunti jää. Sitä enemmän hän pitää pääroolin itsellään (jotta oppimäärä tulee käytyä läpi). Sitä vähemmän hänen tuntinsa merkitsee oppilaille. Mitä kehittyneempi opettaja on ammatissaan, sitä kiehtovamman ja innostavamman kokemuskokonaisuuden hän pystyy sirpaleista oppilailleen organisoimaan. Sitä enemmän roolia hän uskaltaa antaa oppilaille. Se on taitoa. Se on taidetta. Opettaja on kuin pedagoginen dramaturgi. Oppitunti (tai laajemmin opetustuokio) on hänen teoksensa- joka syntyy yhdessä oppilaittensa kanssa.

Osa opettajista ei luota itseensä dramaturgeina. He haluavat noudattaa piirun tarkasti opetuksessaan sitä dramaturgiaa, jonka muut opettajat ovat OPPIKIRJAAN ja sen käyttöä ohjaavaan OPETTAJANOPPAASEEN kirjoittaneet. Oppikirjoja tarvitaan. Opettajanoppaista on hyötyä. Pyörää ei jokaisen kannata keksiä uudelleen. Kun ei ehdi/halua tehdä kokonaan omaa teosta, voi aina rakentaa kollaasia toisten töiden pohjalle ihan niinkuin kiireinen äiti tekee kaupan valmisruuista juuri omalle perheelle maistuvia.

Oppikirjan ja opettajanoppaan valinta on ihan OK, mutta se ei vapauta opettajaa opetussuunnitelmallisesta ajattelusta. Pitää uskaltaa karsia, tiivistää, oikaista ja panna kirja joskus kokonaan pulpettiin tärkeämpää haittaamasta. Oppikirjaan itsensä kahlehtinut opettaja luopuu yhdestä keskeisimmästä ammattinsa luovasta elementistä supistaessaan itsensä dramaturgista valmiin tuntinäytelmän opettaja-näyttelijäksi (kaikki kunnioitus näyttelijöille), joka ei pahimmillaan ole ehtinyt lukea plaria lainkaan ennen stagelle tuloa:-)

Taltalla ja puunuijalla voi tehdä monia hyödyllisiä asioita. Ei ehkä kuitenkaan veistää kuvaa, varsinkaan aforismissa kuvatulla tavalla. Opetusta tulee ymmärtää käsitteillä, jotka eivät tee sen erityislaadulle väkivaltaa. Opetusta tulee johtaa sellaisilla keinoilla, jotka aidosti valtaistavat jokaisessa opettajassa asuvan luovan ammattilaisen.

Mainokset

1 kommentti

  1. hello!your spaces is cool,i love it!
    welcome to my MSN spaces,just have a look or write some latters in my log!~~


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s