Toinen työpäivä ja Parviälyn käsite

RAKAS PÄIVÄKIRJA. Kuten hyvin tiedät, olen tavattoman viehättynyt pohtimaan käsitemaailmaan kuuluvia asioita. Sanat ja niiden merkitykset kiinnostavat. Tänään opin ihan uuden käsitteen, tai tarkasti ottaen käsite jonka intuitiivisesti tunnistin, sai hauskan nimen. Puhun nyt parviälystä. Käsite löyty aamuhesarista ( Hintikka, Kari A. 2006. Tietoverkossa muhii joukkojen äly. Ihmiset ratkovat verkossa rikoksia, alkulukuja ja perustivatkuvatoimiston. Helsingin Sanomat 25.7.-06). ’

HINTIKKA kuvailee jutussaan tämän päivän internettiä, ja kertoo kuinka sen mahdollisuuksia on hyödynnetty. Verkossa voidaan ratkoa ongelmia- jopa rikoksia- ja rakentaa tietoa ( Wikipedia). Siellä voidaan tehdä yhdessä elokuvia ja jopa tiedettä. HIntikka ei muista kertoa, miten tärkeä verkko oli esim. tsunamionnettomuuden aikaan.

Mutta kaikkein hauskin kohta juttua oli tuo PARVIÄLYN käsite. Sitä käytetään, kun mitä tahansa yritetään ratkoa yhdessä. Synonyyminä on kollektiivinen äly, ja sen kaikille tuttuna "aihiona" TV:n tietokilpailusta tuttu idea ”kilauttaa kaverille”. Tarkasti ottaen parviäly-sana liittyy hyönteisten maailmaan, ja ei ehkä ole ihan korrekti. Tutkija James Surowiecki (teos: ”The wisdom of crowds”, ks. kuva alla) on esittänyt kollektiiviälylle neljä onnistumisen edellytystä:
1. näkemyksissä on oltava hajontaa
2. näkemysten on oltava riippumattomia toisistaan
3. osallistujat hyödyntävät omaa tai paikallista tietoa
4. näkemykset kootaan yhteen.

Tuntematta sanaa, olen itse muutaman kerran toiminut juuri kuvatulla tavalla- ja sellaisestakos sitä riemastuu. Olen käynnistänyt nettikeskustelupalstoilla keskusteluja pari-kolme kertaa teemoista, joista olen epäillyt omaa näkemystäni liian suppeaksi. Ensimmäinen näistä koski "koulussa menestymistä". Pyysin siinä sellaisia ihmisiä kirjoittamaan omista strategioistaan, jotka olivat menestyneet kouluissa oikein hyvin muulla lailla kuin "seuraamalla opetusta". Toinen koski koulun ja kodin yhteistyötä, Uudessa opetussuunnitelmassa edellytetään, että vanhemmat otetaan mukaan opetukseen. Pyysin ihmisiltä mielipiteitä tästä. Kolmas juttu oli kaikkein kunnianhimoisin, Viime talvena käytiin julkisuudessa keskustelua eräistä kouluista, joissa oli pantu pystyyn omin luvin "tasokursseja". Opetushallituksen ylijohtaja torui kouluja, ja muistutti, että koululla ei ole oikeutta madaltaa perusopetuksen oppimäärää ryhmämuotoisesti. Pysähdyin tuon käsitteen äärelle ja lähetin laajalle joukolle ihmisiä sähköpostikirjeen, jossa pyysin heitä määrittelemään käsitettä. En itse saanut siihen otetta. Kaikista kolmesta keskustelusta olen tehnyt yhteenvedon ja lähettänyt sen osallisille. Vai että tämä on parviälykkyttä.

JA SITTEN (TYÖ)ASIAAN. Toinen työpäivä alkamassa. Ensimmäinen meni konttorilla tehtäväkortteja tekemällä. Kun on hoidettava sata asiaa, olen ottanut tavakseni tehdä kustakin itsenäisestä asiasta kortin, johon kirjaan, kuinka asia etenee. Korteissa kuvaan asian lyhyesti, taustamateriaali löytyy sitten aakkosittain kansioista. Sain korttipinon käytyä eilen läpi, ja tänään on tarkoitus vielä päivittää kortit kansioissa olevaa tietoa vastavaaksi. Lukkarin perusteisiin päässen tänään.

HILJAISTAHAN konttorilla on. Puhelin ei soinut kertaakaan. Muutama sähköpostiviesti kollegojen kanssa. Onneksi apulaisrexi Ulla toi kahvia termarissa, niin näki edes hieman ihmisiä. No nyt töihin.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s