Koulu-uutisia IV

AAMUHESARIN äärellä kertailin mielessäni viime päivien koulua koskevaa uutisointia. ILTALEHTI näyttää keskittyneen kahteen asiaan: (1) turvalliseen koulutiehen ja (2) KOULUKIUSAAMISEEN. Lehti on esitellyt kaksikin ikävää tapausta, joissa koulukiusattu on joutunut tekemään uhrauksia päästäkseen irti tilanteesta. Toisessa tapauksessa oppilas vaihtoi koulua, toisessa jäi (ilman muuta aihetta?) luokalle.

HESARIN uutisvalikoima on luonnollisesti laajempi. Tänä aamuna pohditaan oppilashuollon kehittämistä. Aiheesta. Psykologi- ja kuraattoripalvelut ovat niukkoja kai kaikkialla, mutta joissain kunnissa niitä ei ole lainkaan. Toinen koulua sivuava juttu on Kuluttajaviraston johtajan artikkeli "Kuluttajansuojan pitäisi päteä myös julkisissa palveluissa". Anja Peltosen mukaan myös julkisisissa palveluissa tulee ottaa huomioon kuluttajaoikeuden periaatteet. Virheellisesti palvelusta tulisi voida valittaa ja saada hinnanalennusta (mitähän se muuten koulun osalta voisi tarkoittaa?). Kuluttajan tulisi tietää palvelun luvattu vähimmäislaatutaso. Tarvitaan taho, joka voisi puuttua esim. peruskoulun yläasteen markkinointiin. " Kun otetaan oppia yritysmaailmasta, johdonmukaisesti siitä seuraavat myös samat velvoitteet. Kilpailu ei voi olla kilpailua millä ehdoilla hyvänsä."

MIELENKIINTOISTA. Siihen on helppo yhtyä, että koulujen tulisi miettiä aika huolellisesti, miten itseään mainoksissaan kuvaavat. Mutta olisipa hurjaa, jos ajatus vietäisiin niin pitkälle, että koulu joutuisi esimerkiksi maksamaan korvauksia huonoista oppimistuloksista. (Huonosta koulukiusaamisen hoidostahan kuntia onkin jo pantu maksumiehiksi). Sinänsä ajatus ei olisi outo. Koulujen tulosvastuu on raakaa todellisuutta monessa maassa, josta uusliberalsimilla ei ole vastavoimaa hallinnon sisällä. Ajatus perustuu vakavalle väärinkäsitykselle opetuksen luonteesta. Emeritusprofessori Pertti Kansasta mukaillen: Sairaala ei paranna potilaitaan (koska sairaudesta paraneminen on keskeisesti riippuvaista sairauden luoneesta, Paraneminen on prosessi, joka tapahtuu ihmisen kehossa)- mutta se voi hoitaa heitä laadukkaasti. Koulu ei siirrä tietoja, taitoja ja asenteita oppilaiden päähän ja sydämiin (koska se on keskeisesti kiinni oppilaan omasta panoksesta. Oppiminen on prosessi, joka tapahtuu oppilaan päässä)- mutta se voi antaa laadukkaalla opetuksella siihen oppilaille hyvät mahdollisuudet.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s