Keski-Espoon koulun vetovoimaisuus

MUUTAMA AAMU SITTEN kehuin KM Piia Seppäsen väitöstutkimusta, millaisin perustein kouluvalinnat oikein tehdään. Seppänen sai selville, että perheiden esittämät perustelut valita tietty koulu liittyivät pikemmin siihen, keiden kanssa lapsi opiskelee kuin mitä hän opiskelee. Työrauha ja valikoitunut oppilasryhmä olivat usein perusteita.Torjutuimpiin kouluihin ei haluttu ”levottomien” tai muutoin epäilyttävien oppilaitten takia. Hyvin harvoin perusteena torjunnalle mainittiin huono opetus, tilat tai koko. Lisäksi Seppänen esitti, että koulun oletettu maine ja mielikuvat ohjasivat etenkin korkeasti koulutettujen vanhempien vanhempien valintoja. Ja johtopäätöksenä oli, että tällainen kouluvalintapolitiikka näyttää luovan koulujen välille sosiaalista eriarvoisuutta, koska oppilaspohja jakautuu. Ennen pitkään tiettyihin kouluihin kasaantuu enemmän koulunkäyntiin motivoitumattomia lapsia, kun koulukulttuuriin hyvin sopeutuvat hakevat muihin kouluihin.

AIHEEN PALATA TÄHÄN TEEMAAN antoi Espoon suomenkielisen koulutuslautakunnan kokouskutsun asiakohta "Keski-Espoon koulun vetovoimaisuudern lisääminen" ( http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path=1;31;37423;37424;37425&id=2B85882FEBBF5592C22571D800265DD4&kanta=kunnari\\intrakun_e.nsf)

JOSTAIN SYYSTÄ YKSI ESPOOLAISKOULU näyttää olevan juuri tällainen torjuttu koulu. (Ja sen vieressä oleva Saarnilaakson koulu on oikea oppilasimuri). Asian esittelytekstin mukaan peräti kaupunginhallitus on kysynyt koulun tilanteen perään. Opetuslautakunta antaa seuraavassa kokouksessaan siis vastauksia KH:n esittämiin kysymyksiin. Vastausluonnoksesta näkyy, että valmistelijat ymmärtävät, että koulun vetovoimaisuus liittyy oppilasaineksen "haasteellisuuteen"- ei opettajien tai opetuksen laatuun. Suomeksi: Keski-Espoon koulussa on liikaa (35%) vieraskielisiä (=maahanmuuttajia). Keskimäärin heitä on kouluissa 7 %. Mutta sille asialle ei oikein voida mitään, koska maahanmuuttajat asuvat juuri Keski-Espoossa. Ongelma aiheutuu siis Espoon asutuspolitiikasta. (Outoa kyllä Kirkkojärven koululla, jossa on vielä enemmän (44%)maahanmuuttajia, vetovoimaa riittää). Lisäksi oppilailla on vaikeuksia koulunkäynnissä; peräti 36 % oppilaista tarvitsee oppilashuollon palveluita, ja oppilaiden vaihtuvuus on suuri. KH:lle annetaan myös selvitys, mitä on tehty vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Kyllä opetuksen ylläpitäjän keinot ovat vähissä. Koululle on myönnetty lisää tuntikehystä (17-24 vvt) ja avustajapalveluita sekä jonkinverran uusia kalusteita. Koulu tavoittelee omaleimaisuutta kuvataideluokan avulla- mutta sinne ei ole oikein hakijoita. Koululla on omia ideoita ja toiveita toiminnan kehittämiseen mm. koulusopimus, integrointien vähentäminen ja pakkosiirrot erityisluokkiin. Koulu tekee tiivistä yhteistyötä vanhempien kanssa, ja se on pyrkinyt tiedottamaan hyvästä työstään. Opettajien kerrotaan olevant motivoituneita ja pysyviä.

SEPPÄSEN tutkimuksen pohjalta voi suoraan sanoa, ettei noilla eväillä ongelma ratkea. Ratkaisua on etsittävä oppilasaineksesta. Valmistelijat näkevät kirkkaasti, että ongelmallisten oppilaitten osuutta tulisi vähentää (hajasijoittamalla heitä) ja että kouluun pitäisi saada lisää Seppäsen sanoin "koulukulttuuriin hyvin sopeutuvia oppilaita". Edellinen on vaikeaa nykysäädösten johdosta: Maahanmuuttajilla kun ei voi olla omia sijoitteluperiaatteitaan. Jälkimmäiseen voi vaikuttaa. Jalavapuiston "tavallisia oppilaita" tullaankin sijoittamaan Keski-Espooseen. Koululle on ehdotettu liikuntapainotteisuutta (minusta se on hyvä idea: esim. jalkapallopainotteisuus voisi houkutella kouluun "koulukulttuuriin hyvin sopeutuvia oppilaita"). Kun lähialueiden paremmista perheistä haetaannyt Kauniaisiin, olisi periaatteessa mahdollista pakko-ohjata nämä oppilaat Keski-Espooseen. Mutta siihen ei taida riittää poliittista tahtoa. Pidemmälle aikavälille tekstissä esitetään hyvää ratkaisua: sijoittaa Suviniityn alueelle omistusasuntoja.

AIKA SURULLINEN TILANNE. Oman esittelytekstinsä perusteella "Keski-Espoon koulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa lapsi voi kulkea koulutiensä esiopetuksesta perusopetuksen loppuun saakka. Koulu sijaitsee Suvelassa lähellä Espoon keskusta." Yhteinäiset peruskoulut ovat muodissa ja tavallisesti hyvin vetovoimaisia. Nyt 600-700:lle oppilaalle rakennetussa koulussa opiskelee 373 oppilasta. Tilanne on raskas koulun henkilöstölle. En tiedä lohduttaako se, mutta vastaavassa tilanteessa ollut Tukholman Rinkebyn koulu on tällä hetkellä yksi pedagogiikan mekkoja. Kannattaisiko sieltä hakea vinkkejä? "Oikeissa töissä" ns. benchmarking otetaan notkeasti käyttöön. Nyt kannattaisi etsiä kouluja, jotka ovat onnistuneet vetovoimaisuutensa lisäämisessä ja poimittava keinot, joilla temppu tehtiin.

Mainokset

5 kommenttia

  1. Welcome to enter (wow gold) and (wow power leveling) trading site, (Rolex) are cheap, (World of Warcraft gold) credibility Very good! Quickly into the next single! Key words directly to the website click on transactions!

  2. Be wow gold cheapest wow power leveling under the best single-site!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s