PISA-vieraita Japanista

SUOMALAINEN KOULUJÄRJESTELMÄ näyttää saavan jatkuvasti suitsutusta. Suomalaisten 15-vuotiaiden nuorten osaaminen on ollut maailman parasta tasoa lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä vuosien 2000 ja 2003 mittauksissa.Seuraavat tulokset julkaistaan ensi vuonna. Eilen lehdet tiesivät kertoa, että OECD hämmästelee, kuinka vähän Suomessa jätetään oppilaita peruskoulussa luokalle. Ja silti oppimistulokset ovat hyviä. Hämmästely on kirjattu Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD tiistaina julkistamaan tuoreimpaan koulutusjärjestelmien vertailuraportin OECD:n RAPORTIN mukaan Suomessa luokallejäämisprosentti on alle seitsemän. 16 maassa luokallejäämisprosentti on tuntuvasti korkeampi. Esimerkiksi Sveitsissä, Hollannissa, Belgiassa, Luxemburgissa, Espanjassa, Portugalissa, Saksassa, Ranskassa, Turkissa ja Meksikossa jää perusasteella luokalle yli 15 prosenttia oppilaista!.

RAPORTTI antaa suomalaisesta koulutuksesta muutenkin tehokkaan kuvan: Vuonna 2003 koulutukseen pantiin meillä 6,1 prosenttia kansantuotteesta, kun OECD-maiden keskiarvo oli 6,3 prosenttia. Me siis saamme huipputulokset hyvin halvalla.

EN NYT MARISE sitä, että tällainen ammatillinen huippuosaaminen, jonka hankkimiseksi on suoritettu myös akateeminen loppututkinto, on palkkataulukoissa arvioitu Suomessa arvoltaan kuitenkin heikommaksi kuin teollisuustyöntekijöiden keskiansio. Johan Tuomas Nevanlinnaa on edellä siteerattu: puhe tulosvastuusta ja sen näkymisestä palkasta on vain jargonia. Kuinka Suomella olisi varaa nostaa opettajien palkkaa, kun kansataloudella menee hyvin 🙂

ASIAAN, Martti! Nämä loistavat PISA-tulokset ovat saaneet valtavat joukot opettajia lähtemään opintomatkoille Suomeen. Meilläkin on tällä viikolla kylässä opettajia ja opiskelijoita Japanista. Professori Tanaka Hiroyukin johdolla he perehtyvät erityisesti suomalaiseen tapaan opettaa äidinkieltä. Suomalainen. WSOY:n äidinkielen oppikirjasarja "Salainen aapinen jne." on käännetty japaniksi, ja nyt nämä meillä ja mm.Karamzinin koulussa vierailevat opettajat haluavat imea kaikki mahdolliset ideat levittääkseen niitä eteenpäin. Kyllä kameroilla on käyttöä ja muistiinpanoja tehdään kynät sauhuten.

JAPANILAINEN opiskelijaryhmä piti vastalahjaksi aivan upean opetustuokion kuudesluokkalaisille. Mukavaa tämä kansainvälinen yhteistyö.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s