Tarvitaanko koulukerhoja?

HESARI uutisoi viikonvaihteessa huoltaan koulujen harrastekerhoista. Koulupäivän päättyessä jotkut pääkaupunkiseudun alakoululaiset voivat harrastaa koulun omassa kerhossa, mutta suuressa osassa kerhoja ei ole. Miksi? Lehti tietää kertoa, että kerhoja pidetään tärkeinä, mutta kaikkien koulujen rahat eivät niihin riitä ja että rahojen riittävyyteen vaikuttaa muun muassa luokkakoko.

JUURI NÄIN. Mm. Espoossa ja Helsingissä koulut saavat käyttöönsä tietyn viikkotuntimäärän, jolla opetus on järjestettävä. Tämä kehys on suoraan riippuvainen oppilasmääristä. Jos koulussa on paljon oppilaita, myös tunteja on paljon. Mitä täydemmät luokat, sen enemmän myös tunteja. Jos tunteja on oikein paljon, osa voidaan suunnata kerhotoimintaan. Oppitunnit on pakko järjestää. Kerhot ovat kouluille vapaaehtoisia. Lehtijutun mukaan Helsinki on antamassa kouluille lisää tunteja. Aihetta onkin, sillä pääkaupungissa kouluilla on ollut vähemmän tunteja kuin esim. Espoossa. Helsinki nimittäin joutui tekemään neljä vuotta sitten rajuja leikkauksia kehyksiin. Espoon ppetustoimenjohtajamme esitteli rehtoreille viime viikolla Jyväskylässä tehtyä analyysia suurten kaupunkien panostuksesta kouluihin. Tuon selvityksen mukaan tunteja/oppilas oli peruskoulussa eniten Oulussa (1,74), Tampereella (1,68) ja Espoossa (1,66). Hännänhuippuja olivat Jyväskylä (1,44), Turku (1,45) ja Helsinki (1,48). Ero päiden välillä on lähes 18 %. Meillä Espoossa on siis keskimäärin tilanne hyvä, mutta oppilakadosta kärsivissä kouluissa- kuten lehdessä esitellyssä Aarnivalkeassa on tiukkaa. Onneksi Tapiolassa asuvilla on paljon muita harrastusmahdollisuuksia.

 ESPOOSSA kerhojen tuntimäärät ovat tippuneet noin puoleen viidessä vuodessa, arvioi apulaisopetuspäällikkö Elina Rönkkö lehdessä. Joissain kouluissa ei ole yhtään kerhoa. Toisena ääripäänä lehdessä esiteltiin Juvanpuiston uusi koulu, jossa toimii kymmeniä vanhempien organisoimia maksullisia kerhoja. Kunnan rahoittaman kerhotoiminnan alasajolla on pitkät juuret. Koulujen kerhotoiminta käynnistyi sotien jälkeen vuonna 1946 nuorisokerhoina. Myöhemmin niitä alettiin kutsua oppilaskerhoiksi. Kerhojen määrä kasvo 1970-luvulle asti, jolloin peruskoulu-uudistus romahdutti kerhotoimintaa määrällisesti. Kerhojen määrä toipui sitten tasaisesti aina vuoteen 1991 asti. Tuolloin peruskouluissa ja lukioissa oli yhteensä 19 030 oppilaskerhoa. 1990-luvun alkupuolella koulujen kerhotoimintaa leikattiin rajusti laman seurauksena, eikä toiminta ole koskaan palannut entiselle tasolleen.

 OIKEIN HYVINÄ aikoina Aurorassa (1980-luvun lopulla) oli kerhotoimintaa jopa 12 tuntia viikossa. Me emme ole ajaneet kerhoja kokonaan alas edes synkimpinä lamavuosina. Meillä niitä on koulun puolesta tänäkin vuonna 7,5 tuntia viikossa. Kerhojen teemoina ovat teatteri, bändi, kuoro ja TVT. Paineita ottaa kerhoihin yhä enemmän oppilaita on. Koulun kerhot toimivat Aurorassa siestalla, ei iltapäivisin. Iltapäivisin kerhotoimintaa järjestää meillä Koti & Koulu ry. Juuri viime viikolla toimi pesiskerho joka päivä.

TOKI KERHOTOIMINTAA voidaan pitää luksuksena, mutta harrastuksilla on vahva syrjäytymistä estävä vaikutus. Siksi on varsin ikävää, että lapsilla ei ole edes saman kaupungin sisällä samanlaisia mahdollisuuksia saada harrastaa ammattitaitoisen opettajan johdolla. Tämä on yksi niistä syistä, miksi Auroran koulu on ilmoittautunut halukkaaksi kokeilemaan ns. turvallista iltapäivää lukuvuonna 2007-8.

 KS. LISÄÄ

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Vain+osa+pääkaupunkiseudun+kouluista+järjestää+lapsille+harrastekerhoja/1135221661710 http://www.kerhokeskus.fi/ HS 15.9

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s