Sorella ja moraali. Versio 3

TÄSSÄ KOLMANNESSA muunnelmassa lähestyn Sorella-teemaa pedagogiikan historian näkökulmasta. Muunnelman keskeiset kysymykset ovat, mikä on esikuvan merkitys kasvatustapahtumassa ja millaisia ratkaisuja esikuvan kasvatusvoimaan uskovat ovat sille löytäneet.

VAATIMUKSET opettajien esikuvallisuudesta eivät ole uusia. Asia on ollut esillä varmaankin niin kauan kuin kouluja on ollut. Ja jo ennenkin. Yksi kaikkien aikojen suurimmista filosofeista Sokrates (469- 399 eKr) tuomittiin kuolemaan opetustensa tähden. Hänen katsottiin turmelevan Ateenan nuorisoa. Toinen opetustensa vuoksi kuoleman kohdannut nuori opettaja oli Jeesus. Turmelus kun nähdään kunakin aikana niin erilailla.

ROOMALAINEN Quintilianus (38- 120 jKr tai 35-100 jKr) pohti, tulisiko kasvatuksen tapahtua koulussa vai kotona. Hän uskoi, että huonot tavat tarttuvat toisilta oppilailta. Quintilianuksesta esimerkin voimalla oli suuri merkitys varhaislapsuudessa. Siksi vanhempien on oltava sivistyneitä henkilöitä ja heidän on tarkoin huolehdittava käyttäytymisestään lapsen seurassa. Lapsen hoitajat (ja opettajat) on myös valittava huolellisesti. Heidän on oltava moraalisessa mielessä korkeatasoisia. Opettajan esimerkillinen toiminta tärkeää, koska hän puuhaa vastustuskyvyttömien lasten kanssa. Myöhemmin viime vuosisadalla A. Bandura ideoi käsitteen mallioppiminen kuvaamaan esikuvan vaikutusta. Quintilianus päätyi pitämään koulukasvatusta parempana kuin kotiopettajaa.

 1600-LUVULLA vaikuttanut John " TABULA TASA" Locke (1632- 1704) oli valistuksen perushenkilöitä. Myös hän pohti koulun turmelevaa vaikutusta, ja päätyi pohdinnoissaan siihen, että kotiopettaja on (herrasmiehille) parempi ratkaisu kuin koulu.

TOINEN KUULUISA VALISTUSKIRJAILIJA (ja kouluja käymätön kulkuri) Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) päätyi hänkin Emile-teoksessaan yksityisopettajaan (omassa elämässään hän hylkäsi omat lapsensa). Luodut olennot olivat hänestä puhtaita niin kauan, kun niitä ei ole vaikutuksellaan pilannut, turmellut, rumentanut ja väärentänyt niin sanottu sivilisaatio. Siksi lasta pitää suojella yhteiskunnalta.

OMAN KANSAKOULUMME ISÄ Uno Cygnaeus (1810-1888) oli määrittämässä kanssakoulunopettajaseminaariin valittavien pätevyysvaatimuksia. Siveellisyys oli keskeinen kriteeri. Kansakoulunopettajan ammatti oli tuohon aikaan ainoa palkallinen ja siveellinen ammatti, joka naisella saattoi olla. Opettajilla tuli olla pyhä kutsumus. Cygnaeus oli syvästi pettynyt, kun naisopetttajat menivät naimisiin. Cygnaeus asetti koulukasvatuksen kotikasvatuksen edelle. Hänen mielestään monissa kodeissa annettiin luonnonvastaista kasvatusta.

MIKAEL SOININEN (1849-1926) toi herbartilaisuuden Suomeen. Uusi opetusmalli korosti opettajan merkitystä opetustapahtumassa. Hän oli kateederilla kaikkien tarkkailun kohde. Ja siksi myös siveellinen malli. Opettaja loi oppilaan ajatusmaailman; oppilaan aivot vain ottivat sen vastaan ja sulattivat vanhaan.

UUDEN KOULUN PEDAGOGIIKASSA käsitys oppimisesta muuttui. Mm. Juho Hollosta kasvatus oli biologisen kasvun vaalimista ja ohjaamista. Hän johti kasvatuksen määritelmän sanasta kasvattaa, joka on alunperin tarkoittaa ” kasvamaan saattamista” eli toisin sanoen voimien ja taipumusten herättämistä ja kehittämistä. Opettaja nähtiin puutarhurina ja oppilas kasvina. Opettaja on vain osa oppimisympäristöä, toki edelleen virike. Uuden koulun suuria nimiä oli mm. John Dewey.

VIELÄ TOISEN MAAILMANSODAN JÄLKEEN mm. reformipedagogi Matti Koskenniemi (yhdessä Antero Valtasaaren kanssa) uskoi opettajien esikuvallisuuden merkitykseen:

"Opettaja on aina näyttämöllä. Moni silmä tarkkailee hänen ulkonaista esiintymistään ja asuaan. Opettaja antaa oppilailleen tässä suhteessa hyvän tai huonon esimerkin. Siisti, puhdas ja hillitty puku sekä kunnossa olevat jalkineet ynnä puhdas nenäliina voivat tuntua itsetsään selviltä vaatimuksilta. Valitettavasti ei aina pidetä yhtä selvänä, että vastakkaiset piirreet haittaavat opettajan työtä. Näissä asioissa ja myös henkilökohtaisen puhtauden osalta koululla on tärkeä kasvatustehtävä, joka tosin on vaikea siksi, että kotien mahdollisuudet ha vaatimukset poikkeavat suuresti poikkeavat toisistaan Vain opettaja, jonka oma ulkoasu ja siisteys ovat moitteettomat, voi saaad oppilaat omaehtoisesti huolehtimaan ulkoasustaan."

Koskenniemen mukaan opettaja vaikuttaa kolmella tavalla: miten hän opettaa, miten yhteinen elämä koulussa on järjestetty ja millainen hän on ihmisenä.

YHTEISKUNNAN arvot ovat muuttuneet. Kun vielä 1950-luvulla kansakoulunopettajaseminaareista erotettiin seurustelun , ravintolassa käymisen tai orkesterissa soittamisen vuoksi, näin tuskin tapahtuu enää tämän päivän yliopistoissa. 2000-luvulla opettajilla on farkut, ja partakin saa olla ajamatta. Opettaja voi olla jopa Tangokuningatar tai viihdetaiteilija. Esimerkin voimaa ei enää ymmärretä tai arvosteta- tai sitten esimerkin sisältö on muuttunut. Opettajaksi pääsyn edellytyksenä ei ole enää siveellinen etävämmyys.

VEDÄN YLLEKIRJOITTAMANI mutkia oikaisten yhteen niin, että mitä muovailtavampana lapsi kunkin ajan hallitsevassa opetusnäkemyksessä nähdään, mitä vahvemmin kasvattajan voimaan uskotaan, ja sitä merkittävämpänä myös kasvattajan esikuvallisuus nähdään. Tuollaisessa ilmastossa opettajiksi koulutettavat valitaan siveellisyyttä korostaen, ja opettajien käyttäytymistä myös kontrolloidaan. Mitä vahvemmin ajatellaan, että lapsen kasvu on hänen itsensä toteutumista, potentiaalin aktualisoitumista, sitä vähemmän merkitystä myös opettajan esikuvallisuudella loogisesti ajatellen on. Tällaisessa ilmastossa opettaja on lähinnä oppimistapahtumien organisoija ja opetusympäristön yksi osa.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s