OPS-uudistus maksoi 38 €/oppilas

SITÄ HARVOIN tuntee olleensa niin aikaansa edellä kuin taas nyt. Tarkoitan Turun Sanomien uutista, jonka mukaan "Valtio unohti varata budjettirahaa perusopetuksen uudistukseen. Turulle satojentuhansien lasku uusista oppikirjoista". Voi hyvänen aika, nytkö se vasta Turussa ja muissa kunnissa huomataan? Kouluväki on Espoossa kiukutellut asiasta jo vuosia, ja lautakuntakin teki lisämäärärahapäätökset jo vuonna 2005.

ON SELVÄÄ, että perusopetuksen uusi opetussuunnitelma on tuonut kunnille lisälaskun. Uusien kirjojen hankkiminen on Kuntaliiton selvityksen mukaan kasvattanut oppilaskohtaisia menoja tänä vuonna keskimäärin 25 euroa. Lisäksi opettajien tarvitseman lisäkoulutuksen hinnaksi on arvioitu 13 euroa oppilasta kohti. Hyvinkin näin. Kun yksi oppikirja maksaa noin 20 euroa, ja kirjoja taritaan ainakin äidinkielessä, matematiikassa, A1-kielessä, historiassa, biologiassa ja maantiedossa, vapaaehtoisessa kielessä, uudessa oppiaineessa fysiikassa ja kemiassa ja uskonnossa, niin itse asiassa oppikirjojen vaihdos maksaa itseasiassa 180 €/oppilas. Olemme jo hyväksyneet sen, että kirjoja kierrätetään monta vuotta. Jos samaa kirjaa käytetään kolme kierrosta, niin uusiminen maksasa yläluokkalaisilla ainakin 60 €. Mutta lasku tulee kerralla.

 KUNTIEN edun valvoja Kuntaliitto arvostelee valtiota sitä, että kunnille ei ole annettu budjettirahoitusta muutoksista aiheutuvien kulujen kattamiseen. Valtionosuuksia tarkistetaan seuraavan kerran vuonna 2008, jolloin valtionosuudet voivat paikata lisäkuluja aikaisintaan 2012.(Uskomaton järjestelmä!). Asia ei minulle kuulu, mutta minusta meneillään oleva PARAS-hanke ei ole ratkaisu mihinkään. Todellinen ongelma kun on se, että valtio siirtää kunnille tehtäviä joiden järjestämiseen se ei halua antaa rahaa. Isot pojat ovat kertoneet että oikea syy on valtion hallinnossa omaksuttu ajattelu, että kunnat tuhlaavat kaiken, mitä niille antaa, joten ei kannata antaa.

ESPOO hoiti minun mielestäni tämän 2000-luvun ops-kierroksen todella mallikkaasti. Suuri kiitos kuuluu opetuspäällikkö Arto Laamaselle, joka konseptin ideoi. Opettajille järjestettiin koulutusta ja aikaa kirjoittamiseen. Käytössä oli verkkosalkut, joissa eri koulujen opettajat vaihtoivat ideoita. Kullakin koululla hankkeen vetäjille maksettiin oikein korvauksia.

KOKONAAN TOINEN juttu on, kuinka opetussuunnitelman uusien ideoiden toimeenpano onnistuu. Ehkä Espoossa käynnistyvä oppimiskeskus-malli tuo tähän tukea.

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s