Äly kovilla didaktiikassa

OLEN jo tainnutkin kertoa, että osa tähän blogiin kirjoittamiseen varatusta energiasta on jo jonkin aikaa valunut toiseen haasteeseen. Kokoan nimittäin DIDAKTIIKKA-blogissani (http://didaktiikka.blogspot.com/) ajatuksiani keskeisistä didaktiikan käsitteistä. Tavoitteeni on kuvata 103 käsitettä tammikuun loppuun mennessä yhden käsitteen päivävauhdilla. Siinä on äly lujilla. Blogin artikkelirakenteen vuoksi lähdin liikkeelle aakkosjärjestyksessä nurinperin. Olen nyt edennyt käsitteestä 103 käsitteeseen 86 (siis 17 käsitettä on käsitelty).

TÄMÄN AAMUN käsitteenä oli "persoonallinen kehitys", ja sain todellakin kamppailla ymmärtääkseni esim. miten käsitteet persoonallisuus, identiteetti ja minä suhtautuvat toisiinsa MINUN ja muistiinpanojeni MIELESTÄ. Päädyin lopulta siihen, että persoonallisuus on objektiivinen ja identiteetti subjektiivinen käsitys minästä.

SAIN EILEN lähetettyä näytön hyväksyjälle JET-opintoihin kuuluvan henkilöstöjohtamisen näyttötyön. 1,5 vuoden JET-opinnot alkavat olla loppusuoralla. Jos olen oikein räknännyt, minulla on hoitamatta enää kolme asiaa: (1) Oman kehittämishankkeen loppuraportti. Sen deadline on marraskuun viimeinen. Raportti on ihan hyvässä vaiheessa, eikä sen esittely raadille jännitä. Varsinkin kun tuosta työhyvinvointihankkeestamme voi ylpeänä näyttää YLEN kuvaaman pätkän (tulee ulos YLEN teemalta 15.11). Lisäksi näyttökansioon on laadittava (2) arvio lukuvuoden 2005-2006 toiminnasta (toiminnan johtamisen näyttö) ja (3) jokin turvallisuuden edistämisnäyttötehtävä. Ne on oltava valmiina joulukuun loppuun mennessä. Edellinen on jo hyvässä jamassa, ja esitän sen omalle esimiehelleni hallintopäällikkö Marjo Tuoriniemelle kehittämiskeskustelussani parin viikon kuluttua. Jälkimmäistä täytyy vielä fundeerata.

HUOMENNA alkaa taas uusi työviikko. Jouluihmisenä lasken, että jouluun on kahdeksan viikkoa. Ensi viikkoa sävyttävät tavoitevartit ja uinninvalvonnat (rehtori se on joutilas valvomaan poikien suihkutusta; uimahallissa kun täytyy olla koulun puolesta valvojat sekä tytöille että pojille). Aristokattien harjoituksia pyöritellään siestoilla.

KESKIVIIKKONA saamme saksalaisvieraita Offenburgin opettajankoulutusliatokselta, ja järjestän heille tutustumisradan käytänteistämme. Näyttää siltä, että viikolla 44 sitä saa olla kunnolla koulussa. Viikkoon osuu vain kaksi kokousta: torstaina käyn Koulun Kerhokeskuksessa ja perjantaina tiettävästi kokoontuu taas erityisopetuksen kehittämistyöryhmä. Kaiken kukkuraksi viikonloppu on vapaa!

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s