Erkki Lahdes kuollut

PROFESSORI Erkki Lahdes on kuollut, näin kuulin. Lahdes teki lähtemättömän vaikutuksen nimenomaan Turussa opettajiksi opiskeleviin. Ovat kertoneet. Minulla oli tilaisuus tavata hänet henkilökohtaisesti vain kaksi kertaa, 1980-luvulla mielenkiintoisessa opetussuunnitelmatutkijoiden seminaarissa ja 1990-luvun puolivälissä, kun sain luennoida hänen kanssaan samassa tilaisuudessa koulun ja työelämän yhteistyöstä. Mutta Lahdes kirjoitti paljon, ja minä olen paljon lukenut häntä.

ERKKI LAHDES ja Matti Koskenniemi olivat minun opiskeluaikoinani kaksi suomalaisen didaktiikan napaa. Koskenniemi oli hieman vanhempi, ja jäikin eläkkeelle jo 70-luvulla. Hänenkin  kuolemastaan on jo kuusi vuotta. Molemmilta miehiltä on jäänyt  isot saappaat.

LAHDES oli yksi peruskoulun vaikuttajahahmoja. Hän toimi ihailemani POPS-opetussuunnitelmakomitean sihteerinä. Hän kirjoitti peruskoululle opetusopin joka vuosikymmenellä, ja parhaalla kaksi. Ne lukemalla saa hyvän kuvan, kuinka opetusta koskeva ajattelu on Suomessa muuttunut. Ensimmäinen teoksista oli vuonna 1969 ilmestynyt Peruskoulun opetusoppi.

MITÄ MINUUN jää Lahdeksen opetusopeissaan esittämästä? Lahdes toi Suomeen Clarken opetuksen teorian, jonka ytimessä oli vallan mainio jäsennys opetustaidosta. Käytin sitä mm. vetäessäni aikanani sijaisopettajakursseja, ja yhäkin se on fiksu malli vaikka opetustaidosta ei enää arvosanaa annetakaan. Niinikään hän esitteli kuuluisna Bloomin teorian opettajille. Lahdeksen opetuksen määritelmää tuijottelen sitäkin aina aika ajoin: "Opetus on ympäristötekijöiden säätelyä, jonka tarkoituksena on muuttaa kasvatettavien käyttäytymistä- oppimisen avulla- joidenkin asetettujen tavoitteiden suuntaan." Hänen ideansa vaeltajan didaktiikasta olen omaksunut ehdoitta: ” Opettaja pyrkii tarkastelemaan aikakauden virauksia valppaasti, mutta samalla harkitusti, sitten valitsemaan kestävimmät ratkaisut ja lopuksi toteuttamaan ne omassa työssään mahdollisuuksien sallimissa rajoissa”.

Lahdes oli niitä tutkijoita, jotka puolustivat opettajan oikeutta opettaa omalla tavallaan. "Opettajat ovat erilaisia ja he voivat päästä samoihin tavoitteisiin käyttämällä erilaisia oppisisältöjä, työtapoja ja välineitä."; " Opettajalta ei saa poistaa henkilökohtaista vastuuta eikä työrauhaa." Hän myös vastusti koulumarkkinoita ja liike-elämän kielen ujuttamista kasvatuspuheeseen.

PALJON  minulle on merkinnyt Lahdeksen kyky kuvailla suomalaisen didaktiikan kehityslinjoja. Hän oli kiinnostunut reformipedagogiikan Suomeen tulosta,  ja ihanan yli-innostunut tekniikan mahdollisuuksista.

ERKKI LAHDEKSEN yhdeksi viimeisistä julkaisuista jäi ilmeisesti artikkeli teoksessa Pertti Kansanen, Erkki Lahdes, Paavo Malinen, Raija Yrjönsuuri ja Yrjö Yrjönsuuri. Viisi polkua opettajasta tutkijaksi. Siinä Lahdes kuvailee omaa kehitystään. Kiitos hienosta elämäntyöstä.

 

Mainokset

Jätä kommentti

Ei kommentteja.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s